06 december 2008

Min prognos för studielånsränta 2009: 2,4%

För ett år sedan fastställde Regeringen räntan för studielån för 2008 till 2,1%. Jag skrev då om hur räntan räknas fram, och baserat på det har jag nu gjort en prognos för 2009 års ränta: 2,4%.

Regeringen kommer fatta beslut om räntan inom två veckor, och de gör så här:

  1. Ta medelvärdet för auktionsresultaten för statsskuldväxlar och statsobligationer hos Riksgälden de tre senaste åren.
  2. Dra av 30%.

Det är alltså ingen ”rocket science”, och jag har gjort precis samma sak själv. Det är därför sannolikt att min prognos är ganska exakt.

I vilket fall blir det första gången sedan 2003 som räntan höjs, och det samtidigt som reporäntan sänkts med 2,75 procentenheter under hösten. Det är förstås konsekvensen av att man tar de tre senaste årens genomsnitt, och att reporäntan har höjts kontinuerligt från januari 2006-september 2008.

Inga kommentarer: