15 september 2007

3,25% ränta på lönekontot

Skandiabanken har nu höjt räntan på sitt "allt-i-ett-konto" med 0,25 procentenheter, till 3,25%. Precis som i somras tog det exakt en vecka efter Riksbankens höjning av reporäntan. Vissa andra institut höjde samma dag som Riksbanken, men, men ...

Hos Skandiabanken kan du öppna hur många allt-i-ett-konton du vill, och dessutom koppla kontokort till varje (det fungerar alltså som ett lönekonto eller sparkonto eller vad du vill). Jämför det med Swedbank, som har 0% ränta på lönekontot! Istället är man hänvisad till att använda ett så kallat e-sparkonto, som ger 3,1% ränta.

Skillnaden är att till e-sparkontot kan man inte koppla något kort, så de pengar du tänker spendera mellan lönerna genererar ingen ränta alls! På Skandiabanken ligger pengarna istället och förräntar sig, dag efter dag, oavsett om jag har lagt undan dem eller tänker använda dem om en vecka.

Jag skulle förlora runt 170 kr per år enbart i förlorad ränta på lönekontot om jag bytte till Swedbank! Det tycker jag är ganska mycket pengar som skulle försvinna helt utan anledning. Och då har vi inte ens räknat med att jag dessutom får bättre ränta på mitt sparkonto... Hur kan Swedbank ens attrahera kunder med dessa villkor?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Har kollat på skandias Allt-i-ett konto och jag tycker det verkar jättebra. Krukset är bara att jag och min sambo vill starta ett gemensamt konto dit våra löner ska gå och där vi kan ha ett varsit betalkort. Men hos skandia kan man inte ha ett gemensamt konto..
Har du något bra tips om en bank med bra ränta på lönekontot, och möjlighet till gemensamt konto?
Lycka till med miljonerna!
//Jessica!

Christian D. sa...

Det verkar vara ont om småbanker med gemensamma konton. Swedbank och Nordea har det väl, men de har ju usel ränta.

Ta en titt på ICA-banken om Skandiabanken vägrar ge er ett gemensamt konto (ring och fråga).

Anonym sa...

Tack för ditt svar :-)

Jag kikade på ICA-banken innan jag hittade Skandiabanken, och det lustiga med dem är att de bara drar betalningar direkt från kontot om man handlar i en ICA butik eller på Statoil. Alla andra köp får man en faktura på som ska betalas inom ett visst datum, annars får man dröjsmålsränta. Det låter himla krångligt och dumt, det blir ju som att betala alla köp två gånger! ;-)
Dessutom hade de en massa konstiga avgifter för service och insättningar och uttag som inte görs i deras butik.. Lite inavelkänsla över det hela.

Men jag ska verkligen ta ditt råd och ringa och be om ett gemensamt konto. Har du hört om någon som lyckats med det? Ska man säga nåt särskilt?
Jag skrev en fråga på deras automatsvar och då blev svaret "I Skandiabanken kan man inte ha gemensamt konto. Vill man att en annan person ska kunna använda kontot kan man lämna en fullmakt för denna."

Det är just Swebank (min sambos bank) och Nordea (min bank) som vi vill byta från. Inte nog med att de har usel ränta, Nordea har uuusel säkerhet (mitt kort blev utsatt för köp av obehörig och fick spärras i somras) och swedbank har super-sugig och trög internetbank allt från inlogging till betalning.

Jättebra blogg du har :-)

//Jessica!