10 december 2007

Ny energi i pensionsportföljen

Idag bestämde jag mig för att börja månadsspara i framtidens energiteknik i min tjänstepensionsdepå. Till sist hittade jag en fond som jag tycker verkar lämplig, SAM Smart Energy Fund B Acc.

En beskrivning av fonden lyder så här:

Fonden investerar globalt i företag som utvecklar teknik, produkter och tjänster inom miljövänliga och effektiva energisystem för framtida energiförsörjning. Målet med fonden är att kunna generera en så hög avkastning som möjligt sett över ett långt perspektiv. Vidare är den anpassad för investerare med intressen inom hållbar miljö- och samhällsutveckling med inriktning inom energi, samt sparande i en global portfölj med stor mångfald och spridning.

Jag tror att olja kommer bli mindre intressant framöver, och istället kommer de företag som satsar rätt när det gäller energiförsörjning kunna tjäna grova pengar. Detta är förstås på ganska lång sikt, vilket passar utmärkt, då jag inte går i pension förrän om c:a 40 år.

Men jag är fortfarande lite skeptisk till nischfonder på lång sikt, så jag kanske måste vikta om till en indexfond så småningom.

Inga kommentarer: