22 december 2007

Tips för bättre och billigare rakning

För ett tag sedan läste jag Trent Hamms raknings-guide (för män), och har sedan dess köpt en klassisk dubbelblads-hyvel. Jämfört med moderna raksystem som Gillette Fusion är det både roligare, ger ett bättre resultat och är mycket billigare!

Jag köpte hyveln Merkur 34C för 295 kr. Den är tillverkad helt i stål och lär hålla livet ut. Sedan köper man vilka dubbel-rakblad som helst, exempelvis Merkurs 10-pack för 49 kr. Enligt uppgift ska dessa blad hålla tre gånger längre än de blad man köper till exempelvis Gillette Fusion.

En Gillette Fusion kostar 135 kr och ett 4-pack nya blad 139 kr. Varje nytt blad kostar alltså nästan 35 kronor, jämfört med 5 kronor för dubbelbladen (som räcker tre gånger längre). Efter ett par år måste du dessutom köpa nästa generations Gillette-hyvel eftersom de inte längre säljer de gamla bladen. Det här blir förstås mycket dyrt i längden!

Visst, risken att skära sig är något högre, men jag överlevde i alla fall mitt första försök. Jag tycker att det var lika lätt som att använda Gillette, men det tar något längre tid och ger bättre resultat. Du bör också skaffa en riktig rakborste och åtminstone prova någon rakkräm.

Du kan läsa mer om rakning med dubbelblads-hyvlar på Gather Little by Little och Zenhabits, eller se en massa instruktionsvideor på YouTube.

4 kommentarer:

Admin sa...

Låter som ett perfekt julklappstips!

Mitt ljuva Hem sa...

hej!
både jag och min man köper engångshyvlar.de funkar kanon.
har provat massvis av andra hyvlar, både billiga och dyra,men de är helt enkelt inte lika vassa som engångshyvlarna, det måste ju hända nåt!köper de billigt på ÖB

Christian D. sa...

Jag har svårt att tänka mig att engångsrakhyvlar skulle vara billigare. Men jag har heller inte använt sådana på över 10 år.

Allt som är "engångs" brukar dessutom vara sämre för miljön.

tinajo sa...

Gott Nytt År på dig! :-)