24 augusti 2008

Hur betalar jag tillbaka studielånet i förtid?

Så här gör du om du vill betala av din studieskuld till CSN snabbare:

Betala hur mycket och hur ofta du vill till ett bankgironummer (se nedan) med ditt personnummer (10 siffror) som OCR-nummer/referens. CSN har mer information.

Bankgironumret är ett av följande, beroende på när du tagit lånet:

  • efter 30 juni 2001: 5580-3084
  • 1 januari 1989-30 juni 2001: 5175-4141
  • före 1989: 5175-4133

Om du vill betala av hela ditt lån (slutbetalning), måste du först kontakta CSN och meddela datum då du vill betala alltihop. Då får du ett särskilt inbetalningskort med den exakta summan, inklusive upplupen ränta.

Läs mer på CSN för att vara säker på att reglerna och kontona inte har förändrats!

3 kommentarer:

wimsey sa...

Tack för tipset! Jag satt just och funderade över hur man gör så sent som förra veckan.

Anonym sa...

Bra tips! Är nog många som skulle vilja veta hur betalar av CSN lånet snabbare.

Anonym sa...

Jag betalade av större delen av mitt lån men det var på den tiden räntan låg rätt högt. Idag vet jag inte om jag skulle gjort mig besväret. Investera pengarna i ett par stora investmentbolag, sälj när högkonjunkturen står högt (men inte när den står högst - då kommer du missa) och betala av CSN-lånet då istället.