02 januari 2008

Billig och mild deodorant

Sedan några veckor har jag provat en lite annorlunda deodorant, och det har gått över förväntan! Deodoranten kallas ofta thai-sten eller bergskristall och är (om jag förstått det rätt) ett stort alunstift. Du kan läsa om alun på Shenet.

Ekonomiskt är det ett bra köp, eftersom ett stift kostar runt 100 kr och enligt uppgift ska räcka över ett år! En vanlig Nivea-deodorant för 30 kr räcker en månad för mig, så vinsten i reda pengar blir c:a 260 kr/år.

Stenen är dessutom mildare mot huden än den aluminium-klorid som finns i nästan alla andra deodoranter. Även om thai-sten innehåller aluminium är det tydligen mildare än aluminium-klorid.

Stenen är helt oparfymerad, vilket jag gillar. När jag vill lukta gott, använder jag parfym!

Jag har hittat varianter på deodoranten från Sol-tryck i två av Life-butikerna.

3 kommentarer:

Gustav sa...

Nivea och Axe-deoderanter kan köpas på Överskottsbolaget för 17 resp 15 kronor styck. I princip får man alltså dubbelt så många deoderanter för samma pris på ÖB jämfört med vanliga butiker. Köper man alla sina hygienprodukter (deo, tandkräm, munskölj, schampo, duschtvål, handtvål osv) på ÖB sparar man säkert 500 kr på ett år.

Christian D. sa...

Det låter som ett bra tips, Gustav! Jag minns att jag köpte en gigantisk burk hårgelé för 20 kr på ÖB en gång, och den räckte ett helt år!

Anonym sa...

Ännu viktigare är, att Thai-deodoranten, till skillnad från vanliga deodoranter med aluminiumklorid, inte tränger in genom in huden och där kan orsaka skador, utan ligger kvar utanpå huden och bryter enbart ner luktbakterierna. Den stänger inte heller in svetten utan kroppen får svettas normalt. Men man luktar inte!

Klasse i Brevik