28 februari 2008

Att inte köpa böcker

Ikväll gick jag och bläddrade i alla rea-böcker. I två affärer. Utan att köpa något! Ett tag gick jag runt och höll i en bok som jag ville ha, men till sist la jag tillbaka den. Jag har fortfarande inte läst alla böcker från förr-förra bok-rean, så varför ska jag köpa nya?

De böcker jag var mest sugen på var Klarsynen av Saramago, Spioner emellan av Forsberg & Grigorjev och Den siste tempelriddaren av Khoury. Problemet jag alltid brottas med är: hur vet jag att detta är en bra och läsvärd bok? Är den värd pengarna? Då kommer min snålhet fram.

De två sistnämnda finns förresten som billiga pocket, vilket är lätt att glömma bort på rean. Ibland köper jag hellre en pocket för 39 kronor än en inbunden för 79 kronor. Men idag lägger jag bara upp böckerna på min önskelista, så får vi se om jag köper dem nån annan gång.

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Oj, det var duktigt av dig! Sjalv blir jag nastan manisk nar det ar bokrea och shoppar loss som bara den. I och for sig laser jag ju mycket och koper bara pocket sa det kanns ganska okej anda..

Anonym sa...

På biblioteket är det gratis att låna böcker!

Anonym sa...

Jag blev besviken på bokrean, det fanns inget kul! :-(

Anonym sa...

Jag köpte på mig ett gäng böcker. Tycker det känns vettigt att handla på bokrean.