03 februari 2008

Tjäna pengar eller plugga vidare?

Jag läser på DinaPengar.se om två gymnasister som lyckades sälja annonsplatser i kollegieblock för 200 000 kr på ett halvår. Det är en bra affärsidé som garanterat skulle kunna generera mycket mer pengar i framtiden.

Men istället väljer killarna att lägga ner alltihop för att plugga vidare. Varför då? De har ju redan entreprenörsandan, en nisch, kontakter och ett beprövat sätt att tjäna pengar på. De skulle kunna bli rika på sitt arbete ganska snabbt, men istället vill de bli fattiga studenter! Det tycker jag är mycket synd.

Vi får se ifall vi kommer att hinna med det här vid sidan av våra högskolestudier ...

Förmodligen har de här killarna inga entreprenörer till föräldrar, annars hade de säkert sagt tvärtom: "Vi kör vidare på vår affärsidé så får vi se om det blir några högskolestudier så småningom. Jag menar, om jag äger företaget kommer ingen kolla mitt cv, eller hur?"

Utbildning är inte nödvändigt för att lyckas här i världen, men vi får hela tiden höra att man måste läsa vidare på högskola för att vara "någon". Det krävs ingen examen för att bli rik! Det finns fattiga människor med doktorsexamen och rika människor utan gymnasiekompetens!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är förvisso sant, tror jag också, att korrelationen mellan högskoleutbildning och monetär rikedom inte nödvändigtvis är 1. Men man kanske inte skaffar högskoleutbildning för att bli rik (på pengar) i första hand, man kanske skaffar den av andra skäl. Och kanske kände killarna att kunde de nu så kan de sen när de gjort det de prioriterar först. Ingenting blir bra om man inte vill.