27 mars 2008

Jag är för snål för att äta lunch ute!

För någon vecka sedan följde jag med kollegerna ut för att äta lunch. Jag tänkte lyxa till det och unna mig en "riktig" lunch istället för matlåda. Men allt jag kunde tänka på var hur dyrt det var! Det var inte alls njutningsfullt. Det ser jag som en liten seger för snålheten. ;-)

Igår var jag frestad att äta ute igen, men jag tog mitt förnuft till fånga och köpte tre färdigrätter från Viktväktarna för 69 kr istället. Det är mindre än en enda utelunch!

Så sent som i somras åt jag ute varje arbetsdag. Det kostade ofta kring 75 kronor, men ibland åt vi lite finare -- och någon enstaka gång gick det på 100 spänn! Idag skakar jag bara på huvudet åt detta, och förstår inte varför mina kolleger fortfarande går ut och äter.

Snacka om attitydförändring! På bara ett halvår har jag vänt min ekonomi och än viktigare: min inställning till pengar. Jag sparar nu för framtiden och slösar så lite som möjligt idag. Jag hoppas verkligen att andra också kommer till insikt om nödvändigheten av sparsamhet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
ja, visst är det dyrt med utemat!
vi gör samma rätter hemma,men till betydligt mindre kostnad.
tunnbrödsrulle,hamburgare med bröd,pommes och korv mm
du kommer väl att titta på Lyxfällan när det börjar den 10april på kanal 3 .
här är lyxfällan ett SJÄLVKLART VAL!
känner mig så stolt efter varje program att jag INTE har gått i samhällets fälla!
kika gärna in på www.lyxfallan.se
i väntan på den 10 april.

Anonym sa...

Håller helt och hållet med, men har idag ätit ute och ser det mer som en familjeinvestering. Jag bjöd maken och sönerna på lunch-buffé på en kina-rest, 240kr gick kalaset på.
Men annars har jag blivit mer och mer sparsam när det gäller ute-luncher, skall man betala ca 70kr så vill man ju att det skall vara minst lika gott som en matlåda, men det är svårt att slå. När jag har med en hemlagad matlåda till jobbet känner jag mig "rik"!

Bryggarn' sa...

Jag har varit igenom precis samma förändring som du... Förut kunde jag inte fatta varför folk ens orkade stå och laga mat till matlådorna när det bara var att köpa... Men nu grämer jag mig när jag måste äta ute :)

David sa...

För 100 SEK kan du få en helt utomordentlig utelunch i Stockholm iaf. För mig är det klart värt det - jag ser det som bra medel för att höja arbetsmoralen.

Mvh David

Anonym sa...

Precis samma har jag gjort, nämligen slutat med utelunch. Varje gång (kanske någon gång i månaden) då jag faktiskt går ut med kollegorna och äter så känner jag som du: dyrt och inte njutningsbart.

Anonym sa...

Hehe ditt inlägg får mig att tänka på mitt gamla inlägg om vad det kostar att äta lunch ute. Där har jag gjort lite beräkningar på vad du sparar genom att ha matlåda:

Vad kostar det att äta lunch ute?