13 mars 2008

Köp av aktivt förvaltade globalfonder

Jag har precis lagt en köporder på globalfonderna Skagen Global, Carnegie World Wide och FIM Forte. Alla tre fonderna har haft en bra utveckling sedan start, och alla har fått fem stjärnor av Morningstar. Jag tar allihop för att sprida riskerna lite grann.

  • Skagen Global: +21,9% per år sedan 1997
  • FIM Forte: +19,8% per år sedan 1994
  • Carnegie World Wide: +12,1% per år sedan 1995

Carnegie World Wide är den billigaste av fonderna. 1,6% i förvaltningsavgift, that's it.

FIM Forte har både köp- och säljavgift à 1% och dessutom en förvaltningsavgift på 2%.

Skagen Global har en förvaltningsavgift på 1% plus 10% av överavkastningen. Det ser billigt ut, men enligt DinaPengar.se har förvaltningsavgiften i snitt legat på 2,9% de senaste åren. Dessutom har man en köpavgift à 0,7%.

Sedan tidigare har jag också den globala indexfonden Danske Fonder Global Index. Den har inte gjort lika bra ifrån sig, men den har bara 0,5% i förvaltningsavgift och följer MSCI World Free Index.

1 kommentar:

Gustav sa...

Jag har också Carnegie World Wide. Visst har jag funderat på Skagens fonder men jag är allergisk mot köpavgifter.