30 november 2007

Går det bra för Sverige nu?

En kollega frågade mig häromdagen varför hans fonder gick nedåt. "Går det inte bra för Sverige nu?" frågade han. Jag sa att nej, vi står på toppen av högkonjunkturen nu, så det kommer bara gå utför under ett tag framöver. Han ville ta ut pengarna om två år, så jag föreslog att han skulle sätta in pengarna på ett bankkonto med hög ränta istället (4% eller mer).

Vilket råd skulle du ge om du fick samma fråga? Vad tror du om börsen på 1-2 års sikt?

(Efteråt kom jag på att det ju är riskabelt att ge råd i ekonomiska frågor. Tänk om börsen går upp ordentligt nu, precis efter att han sålt sina fonder? Jag vill ju inte hållas ansvarig för eventuella missförstånd eller felaktigheter som påverkar mina kollegers och vänners ekonomi. Brrr...)

2 kommentarer:

Admin sa...

Hrmm, det där är svårt. Jag hade nog sagt hälften eller mer på sparkonto med hög ränta och resten i fonder som placerar i typ Ryssland och Indien. Men så gör jag ju inte själv, så det vore ett konstigt råd egentligen. Även om jag visserligen har en längre sparhorisont.

Något som kan bli knepigt när jag pratar med andra om ekonomi är att jag vant mig lite vid att de som läser bloggen (tror jag) vet att jag inte är någon analytiker eller expert. Många av läsarna är dessutom kunniga själva, mer än vad jag är.

När jag pratar med bekanta däremot kanske de tror att jag kan och vet allt fast jag inte gör det (eftersom de själva inte kan). Men det är ju bättre att ge ett för säkert råd än ett som innebär stora risker.

Anonym sa...

Svårt med råd till vänner, det kan ju bli fel åt båda håll, de får en ok sparränta men missar börsuppgången eller förlorar 60% på ens tips som såg så bra ut 2 år tidigare...

Jag brukar fråga hur mycket de är beredda att riskera. Sen får man förhålla sig till det. Ett råd kan vara att be dem köpa i en branch som de är intresserade av, tex kläder eller fotboll. Då engageras de automatiskt och klarar själva av att jämföra sin/a aktier med andra i samma branch.

Min far som är revisor tycker att man gott kan riskera en del av ev vinst som man gjort (minus skatt) och att placera grundkapitalet med en bra ränta. Men han tycker det viktigaste är att man gör det man vill, blir du tex lyckligare av en semester för din vinst på 8.000, res! Stirra dig inte blind på ev framtida uppgångar. Hanky