22 november 2007

Påstridig säljare från BBB

Jag blev uppringd av en telesäljare från Bredbandsbolaget igår kväll. Han ville att jag skulle byta mobiltelefonoperatör och var ganska påstridig. När han första gången sa "ska vi köra på det?", hade han inte berättat särskilt mycket om erbjudandet. Han hade exempelvis inte sagt:

  • Vilken operatör han ville att jag skulle byta till (!)
  • Vad minutkostnaden och öppningsavgiften är
  • Vad sms- och mms-avgifterna är
  • Vad avgiften är för att surfa med telefonen
  • Hur lång bindningstiden är

Hur seriöst är det? Jag sa att jag ville veta mer först. Så jag frågade om operatören (Telenor), minutkostnaden (69 öre till alla alltid) och bindningstiden (12 månader).

Jag skulle betala 99 kronor per månad och få ringa för hela beloppet, samt att avgiften för mitt fasta abonnemang skulle slopas (49 kr/mån). Dessutom skulle jag få en ny mobiltelefon, oklart vilken. Det låter som en mycket bra deal, men eftersom jag ringer mobilt för kanske 10 kr/mån skulle det förmodligen ändå inte löna sig.

När han fortsatte att vara påstridig, och inte ville låta mig tänka på saken, var jag tvungen att tacka nej. Jag gillar inte att bli knuffad in i bindande avtal för 1200 kr eller mer!

Så här i efterhand är jag ganska likgiltig inför erbjudandet. Det skulle inte ha gjort varken till eller från i min ekonomi (om jag sålde den nya mobiltelefonen). Jag föredrar frihet framför att vara bunden till en viss leverantör. När jag tänker efter har jag nog inte tecknat några avtal med längre bindningstid alls.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om du bor i Stockholm, men den där konversationen är standard när man blir påhoppad av 100-tals försäljare på stan. Speciellt: "så ska vi slå till". Speciellt comviq-försäljarna på t-centralen =/ Det sjuka är att "värvarna" till välgörenhetsorganisationerna är lika påstridiga. Tack vare Läkare utan gränsers försäljare kommer jag aldrig att ge dom ens 1 kr =) /mvh Henke

Mitt ljuva Hem sa...

HEJ!
jag brukar bara säga:
ring nästa på din lista!