30 november 2007

Nu åker fasta telefonen ut

Nu har jag bestämt mig för att överge min fasta telefon, och bara köra mobilt. Jag ringer väldigt lite, så den enda anledningen till att jag har haft ett fast nummer är för att andra ska kunna ringa mig billigare. Men nu är det slut med det!

Jag gick igenom mina räkningar från Bredbandsbolaget (BBB), där jag har fast telefoni, och jämförde med priserna på Comviq Kontant. Enligt mina beräkningar skulle jag tjäna över 50 kr/mån på att bara ringa med mobiltelefon.

Varje månad betalar jag 49 kr för det fasta abonnemanget, plus 15 kr för nummerupplysning. Comviq Kontant har ju inga fasta avgifter över huvud taget, och dessutom ingår telefonsvarare. De rörliga avgifterna är lägre med BBB, men för mig dominerar ändå de fasta avgifterna såpass att det inte spelar någon roll.

Hos BBB är öppningsavgiften 45 öre, hos Comviq 69 öre. Minutavgiften till fasta nätet kvällar och helger är 10 öre hos BBB och 29 öre hos Comviq. Till mobiler kostar det 1,35 kr/min med BBB och 1,99 kr/min med Comviq (men bara 29 öre/min till andra Comviq-abonnemang).

Dessutom kan jag nu sälja min hyfsat avancerade DECT-telefon på Blocket för kanske 700 kr och därmed finansiera många månaders telefonikostnader! Det här var nog en bra idé, tror jag.

1 kommentar:

Admin sa...

Tycker det var ett bra beslut, jag tycker personligen hemtelefonen är meningslös om man inte har barn som är för små för egen mobil.

Bara mobil=inga telefonförsäljare, möjlighet att stänga av när man inte vill prata, billigare.