23 januari 2008

Webbplats såld!

Nu har jag lyckats sälja en av mina större webbplatser! Jag har velat bli av med den ganska länge, men nu blev jag kontaktad av villiga spekulanter. Köpare är ett företag som håller på att rikta in sig på just denna nisch, och som ska bygga ett community kring min tjänst/webbplats.

Köpeskillingen blev 20 000 kr, vilket är mer än jag hade hoppats på! Det var också mitt första bud, så jag hade kunnat begära ännu mer. Men jag är inte girig -- jag är mycket nöjd med affären.

Jag förstår att många kommer vara nyfikna, så jag säger med en gång att jag inte kommer avslöja varken vad webbplatsen heter eller vem köparen är. Däremot delar jag gärna med mig av lite annan information, som kan vara intressant för andra som funderar på värdering av deras webbplatser.

Webbplatsen har byggts helt av mig och jag har inte haft några andra kostnader för den än domännamnet och webbservern. Webbplatsen har varit aktiv i snart två år.

Min webbplats har 20 000 unika besök per månad enligt Google Analytics, och drygt 100 000 sidvisningar.

Jag har inte köpt inlänkar eller annonser av något slag, utan jag har bara lagt till webbplatsen i svenska katalogtjänster. Övriga inlänkar har vuxit fram organiskt. Webbplatsen har Google Pagerank 4.

Med Google AdSense har jag lyckats dra in drygt 400 dollar under hela 2007, vilket är knappt 3000 kr till dagens växelkurs. Sett ur det perspektivet fick jag in nästan 7 års intäkter vid försäljningen, men jag vet att det går att tjäna mycket, mycket mer än jag gjort på webbplatsen. Om man bara orkar satsa på den, och vet hur man gör.

Underhållsarbetet är minimalt. Jag har lagt kanske fem minuter i veckan på webbplatsen.

6 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Grattis! Men vojne vojne vad jag ar nyfiken, det ar ju som tortyr!

;-)

Dexter sa...

Nice, kan du avslöja vinsten på affären?

Christian D. sa...

Man kan väl säga att vinsten är c:a 19000 kr minus den tid jag har lagt ned. Jag har skrivit in fler detaljer i artikeln ovan.

Fru Krona sa...

Det är väl bara att gratulera. Inte ett dugg nyfiken är jag heller *ljuger tills jag blir blå* :-)

Det lät väldigt intressant i alla fall, men jag har full förståelse för att du inte vill säga mer.

Stormrik sa...

Sånt här blir jag inspirerad av! Att få sålt till sådana höga summor för en webbsidan som inte kräver mycket underhållning, ger ok med reklampengar och är bara 2 år gammal, är inte dåligt alls. Sålde du via missdomain förresten?

Håller själv på arbetar fram webbsidor som ska förhoppningsvis bli framtida kassako.

Christian D. sa...

Nej, jag sålde direkt till köparen. Jag hade webbplatsen ute på MissDomain till ett lägre pris ett tag, men ingen nappade. Detta företag kontaktade mig direkt.