03 januari 2008

"Utdelning" från mitt företag

Jag räknade igenom förra årets ekonomi för mitt företag, och kom fram till att jag kunde unna mig en "utdelning" på drygt 9000 kr. Då har jag ändå kvar en liten summa att betala löpande avgifter och skatt.

Nu har jag fyllt min nödreserv/buffert så att den är exakt 60 000 kr! Hälften till 4,5% ränta hos Kaupthing och hälften till 3,5% ränta hos Skandiabanken. Det är mycket skönt att det är klart nu!

Det blev också drygt 8000 kr kvar att investera på börsen. Det ska bli roligt! Jag har ju inte investerat något på börsen sedan i somras, utan har lagt alla pengar på min buffert. Nu ska jag sätta igång att analysera nyckeltal och fundera över vilka företag jag tror på långsiktigt.

Har du några heta aktietips?

6 kommentarer:

Admin sa...

Grattis till att ha fått ihop en så bra buffert. Spännande att investera lite, undrar vad det blir...

Själv har jag HQ i siktet (om jag kan köpa till bra pris) nästa gång jag ska köpa aktier. Men är ändå lite nyfiken på Black Earth Farming fortfarande.

Per Penning sa...

En sådan buffert hade jag gärna haft. :-)

Några heta aktietips har jag inte. Jag köper Industrivärden, Kungsleden och NIBE för stunden. Avser inte att trada, så..

Karriärmorsa sa...

Hej & grattis!
Tittar på ditt bankkonto där du har ca 77tusen. Varför står de där? Är de inkl din buffert på 60tusen?
Sen bufferten, 60tusen om du har familj är bra (det har jag med...) men på bank, även om räntan är bra?
Jag hade kanske tyckt att hälften på bankkonto för att just kunna få dem på ett uttagskort på sekunden, men resten kunde sitta på en 50/50 fond. Då har du iaf 80% på kontot senast dagen efter du sålt andelarna (iaf på Swedbak). De bör ge bättre ränta än 4,5%.
Aktietips;
sätt de 8000 i en fond sålänge med hög avkastning (Indien, Ryssland, Tillväxt) och köp till sommaren om du kunnat sätta in lite mer. Jag tycker personligen att hela börsposter är bäst att handla med (~20tusen kr). Jag har själv just köpt Kungsleden så jag tipsar om dem.. ;0)...

//KM

Mitt ljuva Hem sa...

har skandiabanken så hög ränta? måste jag kolla upp...själv har jag 3,83%

Miss Millionairess sa...

Grattis, vad skont att du natt ditt mal sa pass snabbt!

Christian D. sa...

Karriärmorsan: Jag har 60 tkr som buffert för mig själv. Jag skriver mer om det i en artikel på bloggen.

Jag vill inte ha bufferten i en fond, eftersom jag då kan vara tvungen att sälja med stor förlust, och det tar kanske en vecka att få loss pengarna från min depå. Jag ser inte pengarna som en investering utan som en säkerhet. Jag kommer investera andra pengar istället.