03 januari 2008

Min strategi för 2008

Inspirerad av några frågor från Karriärmorsan, skrev jag ned min strategi för den närmaste framtiden.

Månadsbelopp

Min taktik för hur mycket pengar jag ska spara eller investera varje månad är enkel: av det som är kvar på lönekontot den 1:a varje månad, låter jag 4000 kr ligga kvar för löpande utgifter. Resten sparar jag. Det är ingen perfekt metod, men det är enkelt och fungerar bra för mig.

Jag har ingen budget. Det är enklare så. Visst skulle jag kunna krama ur ytterligare några hundralappar (eller mer) varje månad, men jag är tillräckligt nöjd med den nivån jag ligger på just nu.

Under hösten har jag sparat i genomsnitt 40% av min nettolön, och det blir kanske något högre under 2008. Tack vare att inkomstskatten sänks och jobbavdraget höjs, och att jag till sommaren räknar med en ordentligt högre lön, kommer jag kunna investera mer än under 2007.

Investeringsformer

Redan i slutet av januari kommer jag fylla hela min nödreserv eller buffert på 60 000 kr (det är snabbare än väntat). Detta låter jag ligga på ett vanligt bankkonto med hög ränta. Därefter börjar jag investera på börsen.

Jag kommer investera i enskilda aktier på de nordiska börserna efter Aktiestinsens metoder. Dessutom kommer jag köpa fondandelar i global- eller tillväxtmarknadsfonder. Jag har inte bestämt mig för några fonder ännu, men Skagen Global verkar lovande.

Se också Aktiestinsens aktietips.

Förmodligen kommer jag börja pensionsspara privat under 2008. Jag tjänar mycket på det, eftersom jag betalar statlig inkomstskatt. Men det blir nog inte mer än ett par hundralappar i månaden -- jag är ju fortfarande ung!

Jag ska också öppna ett "upplevelsekonto". Det blir ett vanligt bankkonto med hög ränta, som jag sätter in några hundralappar varje månad för att sedan använda till semester eller andra upplevelser. Ett "leva livet"-konto!

Under året kommer jag också fortsätta investera i omvärlden, dvs. ge pengar till välgörenhet. Här satsar jag 1000 kr/månad, men höjer kanske summan när jag får högre lön.

Investeringsmål

Mitt långsiktiga mål är ekonomisk trygghet. Jag har ingen tidpunkt för när detta ska vara uppfyllt, men år 2018 ska jag ha 2 miljoner i eget kapital eller nettovärde. Det inkluderar bostad, men minus skulder.

Kortsiktigt är mitt mål för 2008 att ha mer än 125 000 kr i värdepapper vid årets slut. Idag har jag knappt 10 000 kr.

Avbetalning av skulder

Det enda lån jag har är studielånet. Under 2008 kommer jag inte betala ett öre mer än nödvändigt på lånet, eftersom den rekordlåga räntan ligger under inflationen. Även om jag korrigerar för skatt och risk, tjänar jag mer på att investera på börsen än betala av lånet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det är en fruktansvärt fin idé med att spara pengar för välgörenhet!
Det är något jag också ska införa!

Tack för tipset!

//KM

Karriärmorsa sa...

min strategi för 2008 är klar och finns på bloggen. När det gäller välgörenhet så finns det också med - tack för inspiriationen!

//KM