07 oktober 2007

Bevisligen bra fonder

Nu har jag lagt många timmar på fondanalys med Privata affärers fondverktyg. Jag har tittat på fonder som funnits länge och gett bra avkastning, år efter år. Jag tog reda på fondernas startdatum och total avkastning sedan start, sedan var det lätt att beräkna genomsnittlig avkastning.

Kriterierna är:

  • Fonden ska ha funnits i minst 15 år
  • Minst 10% avkastning i snitt per år sedan start
  • Minst 10% avkastning i snitt per år de 5 och 10 senaste åren

Avkastningen beräknas i svenska kronor, så valutaförändringar spelar roll.

Poängen med att titta på fonder som funnits länge är att man då kan vara ganska säker på att de står emot tidens tand. De är inte "trendiga" och kommer förmodligen inte störtdyka ens på lång sikt, eftersom de överlevt så länge, och gett bra avkastning.

Jag hittade 33 fonder som uppfyllde kriterierna, men jag orkar inte presentera alla här. Jag tar upp några stycken som jag fastnade speciellt för:

  • Odin Finland, +28% per år sedan 1990
  • Odin Norge, +23% per år sedan 1992
  • Odin Norden, +22% per år sedan 1990
  • HQ Fonder Strategifond, +19% per år sedan 1988
  • First State Asia Pacific A, +18% per år sedan 1988
  • Skandia Sverige, +18% per år sedan 1990
  • HQ Fonder Sverigefond, +17% per år sedan 1987
  • Robur Sverigefond, +14% per år sedan 1967 (!)
  • Baring Hong Kong China, +13% per år sedan 1982

Observera att mitt medelvärde på avkastningen ovan inte är ett egentligt medelvärde. Jag känner inte till avkastningen för alla år för alla fonder, så jag använder min formel istället.

2 kommentarer:

Mitt ljuva Hem sa...

kolla in dagens blogg hos mig så ser du hur det ska vara,80% värdeutveckling!!

Christian D. sa...

Jo, det är ju kul med sådan avkastning, men den håller inte i längden. Jag är mer ute efter en passiv portfölj, som går bra i alla väder.