06 oktober 2007

De "bästa" fonderna?

Jag har nu ägnat åtskilliga timmar åt att söka fram ett par fonder som har gett god avkastning historiskt sett. (Jag kanske ska varna för att jag inte är någon expert, utan en glad amatör.) Jag använde följande kriterier:

  • Fonden ska ha funnits i mer än 15 år
  • Avkastning sedan start ska vara mer än 300%

Jag fick fram ett antal fonder som matchar dessa kriterier, och jämförde sedan avkastning de senaste fem åren. Slutligen valde jag ut de fem fonder som låg bäst till:

  1. ABN AMRO Kapitalforvaltning Gambak (startade 1990): norska värdepapper. Upp 247% på 10 år, i genomsnitt 29% per år sedan 2002.
  2. BankInvest Latinamerika (startade 1991): framförallt Mexiko och Brasilien. Upp 379% på 10 år, i genomsnitt 29% per år sedan 2002.
  3. Baring Hong Kong China Fund (startade 1982): Hong Kong och Kina. Upp 609% på 10 år, i genomsnitt 26% per år sedan 2002.
  4. Länsförsäkringar Fastighetsfond (startade 1990): fastighetsförvaltare i Norden. Upp 716% på 10 år, i genomsnitt 36% per år sedan 2002.
  5. ODIN Finland (startade 1990): finska värdepapper. Upp 421% på 10 år, i genomsnitt 29% per år sedan 2002.

Att en fond gått bra tidigare, betyder förstås inte att den kommer fortsätta att gå bra. Men det kanske ger en bra indikation på hur bra den kommer vara på lång sikt. Sedan 2002 har Stockholmsbörsen (OMXSPI) för övrigt i genomsnitt legat på 12% avkastning.

Min urvalsmetod har förstås svagheter: exempelvis har Indien varit det hetaste de senaste 10 åren, men ingen Indien-fond klarade av mina första två kriterier. Fastigheter har gått väldigt bra sedan slutet på 1980-talet, eftersom det då var en kris, men kommer det fortsätta likadant?

Egentligen skulle jag ha velat söka på genomsnittlig avkastning sedan start och ålder på fonderna, men det är ont om sådan statistik. (Tanken är att en fond som gett god avkastning i många decennier, också borde göra det framöver.)

Jag tycker att det var ett kul experiment, i alla fall. Jag ska fundera vidare på detta.

Inga kommentarer: