20 oktober 2007

Var mans dröm: 55% inkomstskatt

På inkomster upp till ungefär 27 300 kr/mån, betalar man skatt till kommun och landsting (29-36%). Tjänar man mer betalar man också statlig skatt på 20% av inkomster över det. Om man tjänar över 40 700 kr/mån, betalar man dessutom en förhöjd statlig skatt på 25% av inkomster över denna summa.

Ju mer du tjänar, desto högre blir den totala skattesatsen. När man tjänar riktigt mycket pengar närmar sig den totala inkomstskatten summan av dessa satser, alltså 30+25=55%. (Nu pratar vi alltså flera miljoner i månaden.)

Den högsta totala inkomstskatten man kan "uppnå" i vårt land är 55-60%, beroende på var man bor. Det låter kanske bakvänt, men jag skulle gärna betala 55% i skatt, eftersom det innebär att jag tjänar extremt mycket pengar!

Jag har nu ännu ett långsiktigt mål: år 2013 ska jag betala förhöjd statlig skatt, och ha en inkomst plus vinst i företaget på minst 550 000 kronor. Det ska bli härligt att betala skatt! :-)

2 kommentarer:

Mitt ljuva Hem sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lagergren sa...

Ja du tänker sannerligen bakvänt - det finns bättre sätt att tjäna pengar än att ta ut dem som inkomst, just med tanke på de här 55%:en.