06 oktober 2007

Fondbyte i PPM-portföljen

Jag tittade igenom mina fonder i PPM, och ser att det har varit en rätt medioker avkastning i år. Dessa fonder har jag haft ett tag:

  • SPP Aktieindexfond Japan (-6% sedan 1 januari)
  • AMF Pensions Aktiefond - Småbolag (oförändrad)
  • Folksams Framtidsfond (+8%)
  • Handelsbankens Tillväxtmarknadsfond (+26%)

En riktigt bra fond, en godkänd och två dåliga, alltså. Problemet var att jag bara hade 45% av portföljens värde i de positiva fonderna, men alltså 55% i de negativa. Totalt sett har jag i alla fall fått 8% avkastning, vilket väl är ok för 9 månader.

Jag sneglade på fondportföljerna i tidningen Privata affärer och knåpade ihop en ny portfölj, där varje fond får lika stor andel:

  • Handelsbankens Tillväxtmarknadsfond (+26% sedan 1 januari)
  • SKAGEN Global (+18%)
  • Avanza Zero (+10%)
  • Catella Reavinstfond (+8%)

Förhoppningsvis ska detta ge bättre resultat framöver, men som de säger: historiska resultat är ingen garanti för framtida avkastning... Jag kommer titta till min PPM-portfölj om några månader igen, och se om jag behöver göra några justeringar.

Inga kommentarer: