27 oktober 2007

Ny säng: investering eller slöseri?

Jag har nyligen köpt en ny säng på Ikea. Tillsammans med bäddmadrass och en ergonomisk kudde blev kostnaden 4000 kronor. Inombords växlade tankarna mellan att en bra säng är en investering i mitt välbefinnande, och att jag borde snåla, köpa den billigaste sängen och sätta in mellanskillnaden på sparkontot.

Min förra säng köptes begagnad för några hundralappar, för kanske tio år sedan. Den gav verkligen valuta för pengarna, men den har varit dålig länge. Frågan är hur mycket bättre man sover i en ny och lite dyrare säng -- är det värt kostnaden? Jag kanske ska nämna att jag aldrig tänker på om den säng jag sovit i var bra eller dålig. Jag märker helt enkelt inte någon skillnad.

Ikea har en säng för drygt 500 kronor som jag tyckte var ok när jag provade. Länge tänkte jag köpa den, och behålla min jättegamla bäddmadrass. Men till slut blev det istället en säng för 2500 kronor och en bäddmadrass för 1000. Det var verkligen stor skillnad mellan dessa prisklasser, och sängarna för 4000 var ännu lite bekvämare.

(Nu ska vi inte ens tala om Hästens sängar! Det är mig helt främmande att spendera så mycket pengar på en säng, när jag förmodligen inte ens skulle märka någon skillnad! Men när jag blir äldre kanske jag påverkas mer av min säng, det sägs ju så i alla fall.)

Om jag sover bättre med en dyrare säng, kanske jag blir piggare och gladare. Då kanske jag orkar mer och blir trevligare. Det är i alla fall det jag hoppas på, för nu vill jag ha en god ROI på min investering! :-) Annars kommer jag tycka att det var slöseri.

1 kommentar:

Per Penning sa...

Vet du hur mycket spännande kvalster som samlas i din madrass över tiden? Bättre att köpa en lite billigare madrass lite oftare. :-)