02 oktober 2007

Mörk choklad för hjärtat och plånboken

Igår rapporterade SvD att mörk choklad kan minska symtomen för kroniskt trötta. Det finns även andra positiva effekter, som att det förbättrar blodcirkulationen och minskar risken för hjärtinfarkt.

Jag tittade på alternativen i min ICA-butik, och såg att det fanns fyra alternativ:

  • Lindt Excellence (55-85% kakao), c:a 20 kr/hg
  • Marabou Premium Dark (70-86% kakao), c:a 20 kr/hg
  • Marabou Mörk choklad (44% kakao), c:a 9 kr/hg
  • Euroshopper Mörk choklad (50% kakao), c:a 5 kr/hg

Det finns förstås andra alternativ i andra butiker, exempelvis Anthon Berg.

Om 50% kakaohalt räcker, finns alltså Euroshopper för en fjärdedel av priset för Lindt. Jag tycker att smaken är helt ok, och prisskillnaden mellan dessa är inte motiverad. Ett bra budgetval!

4 kommentarer:

Köksbordskapitalisten sa...

Mörk choklad av god kvalitet kostar mer än så. Räkna med 60-100 SEK/hg.

Fråga efter Valrhona i chokladbutikerna i din stad. Den anses allmänt bäst av chokladälskare i min närhet.

Christian D. sa...

Frågan är vad man tjänar på att köpa choklad av "god kvalitet". Om man bara är ute efter kakao (och kakaohalten står ju på förpackningen) så spelar det ingen roll vilken man väljer. Det är väl bara smaken som skiljer?

Köksbordskapitalisten sa...

Om det bara är den medicinska effekten du är ute efter, kanske det stämmer:D

Men ärligt talat, man äter inte mörk choklad på samma sätt som mjölkchoklad, så välj den du tycker är godare. Det skiljer främst i bitterhet och smakrikhet.

Mjökchoklad kan man äta en 200-gramskaka på en gång. Men mörk choklad äter man bara en eller högst två bitar på en hel kväll.

Prof. Dr. Hans Byström sa...

jag brukar bara kommentera finanssaker men då det enda jag gillar mer än finans är choklad så kände jag att jag måste nämna Droste 75% (du vet rullarna). ofta kan man köpa två rullar för 24kr 8i skåne i alla fall). det är min favorit bland budgetchokladen.

hälsn,
Hans