10 oktober 2007

Grattis, Stockholmsbörsen!

Fem års stadig uppgång nu i veckan. OMX Stockholm PI (OMXSPI) har stigit från 126 den 9 oktober 2002 till 404 den 9 oktober 2007. Det är en uppgång på 220%, eller ungefär 26% per år.


Frågan är ju vad som händer framöver. Vi ligger faktiskt fortfarande under toppnoteringen i mars 2000 (414), men det borde rimligtvis slås snart (igen; i juli var index över 425). Men eftersom det har gått så bra så länge nu, så ökar, statistiskt sett, risken hela tiden för en nedgång. Jag ligger lågt fram till februari, eftersom jag sparar ihop min nödreserv, men sedan måste jag bestämma mig hur jag vill investera.

Apropå att förutspå börsens framtid, gissa vad "experterna" sa i oktober 2002? Konjunkturen skulle fortsätta nedåt och bostadspriserna i Stockholm sjunka med 30-40%. (Källa: DinaPengar.se) Ack, så fel man kan ha! Lita aldrig på ocertifierade orakel! ;-)

1 kommentar:

Per Penning sa...

Min vänstra tå säger att jag snart bör minska risken lite i mina portföljer.. Vad tror ni?